Elfogadva...

Vaslap program változások, javítások a kiadás óta...

Távoli segítség


Belépés

Partnerünk

Sió-Excise
Hirdetés
Jövedéki Tanácsadó és Szolgáltató Iroda

Kersés

Szavazás

Mennyi időt töltött el a papír alapú nyilvántartással naponta?
 

ÁNYK jelentés beküldési hiba.

 

Miért nem tudják beküldeni a napi (F02) és a havi (F03) fémkereskedelmi jelentéseket sem a NAV által kiadott ÁNYK programmal?

 
A NAV módosította az ÁNYK nyomtatványfeltöltő rendszert (2024.03.21.) csütörtök reggelre. Ez miatt az ügyfelek jelentős része nem tudta beküldeni a fémkereskedelmi napi (F02) és havi (F03) jelentéseket.

Erről az országos problémáról sajnos semmilyen tájékoztatás sem adott ki a hatóság az Interneten. A NAV munkatársai telefonon azt mondták, hogy tudnak a hibáról, és amíg el nem hárul a probléma, amíg az ügyfelek nem tudják feltölteni a jelentéseket, addig kinyomtatva tegyék el a dokumentumokat.


Megoldás:
 

(csak ez sem a NAV weboldalán nincs leírva, sem a munkatársaik nem tudnak tájékoztatást adni róla).

Frissítse a számítógépére telepített ÁNYK keretrendszert (minimum v.3.33.0 verzióra)! AZ ÁNYK felső sorában általában meg is jelenik a „Frissítések elérhetők” felirat. Erre rákattintva (majd minden frissítési lehetőséget kipipálva) lehet tovább lépni, és telepíteni a frissítéseket.



 

Hol tudja megnézni, hogy az Ön Számítógépén milyen verziószáma van az ÁNYK-nak?
 

Az ÁNYK felső menüjében a „Szerviz / Névjegy” menüpontra kattintva megjelenik egy ablak. A felület felső sorában olvasható az ÁNYK keretprogram verzió (ennek kell minimum v.3.33.0-nak lennie, 2024. március 21. után).


Ha nem jelenik meg a „Frissítések elérhetők” felirat:


Sajnos az ÁNYK nem minden esetben írja ki, hogy „Frissítések elérhetők” (a régebbi verziók egyáltalán nem írják ki), ezért a felhasználóknak fogalmuk sincs róla, hogy frissíteni kellene, és a NAV sem hívja fel rá a figyelmüket.

Ilyen esetben rá kell kattintani az ÁNYK felső menüsorában a „Szerviz / Frissítések” menüpontra, és végigmenni a frissítési folyamaton. Fontos, hogy a „Frissítések és új összetevők telepítése” ablak alsó részén látható jelölő négyzet „Publikálták az ÁNYK keretrendszer új változatát. A telepítés ajánlott” szöveg ki legyen pipálva:




Pipáljunk ki minden frissíthető dolgot és telepítsük azokat.


Ha fenti lehetőségeket végigjárva sem frissül az ÁNYK, akkor:

 

Sajnos a fentieket végrehajtva sem történik meg a frissítés néhány esetben (amikor az ÁNYK annyira régi a számítógépen, hogy az új NAV szerverhez sem tud kapcsolódni). Ebben az esetben kézzel telepíthetjük a legfrissebb ÁNYK verziót a NAV weboldaláról:

https://nav.gov.hu/nyomtatvanyok/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok/nyomtatvany_apeh/keretprogramok/AbevJava
 



A weboldalon a „További letöltési lehetőségek”-nél válasszuk a „Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) program (JAVA)” letöltést, azután indítsuk el a letöltött fájlt, és telepítsük az ÁNYK-t.


Ha az előző telepítés nem indult volna el (mert pl. a WinRar program indult el a telepítő helyett), akkor itt egy másik lehetőség a friss ÁNYK telepítésére.

Szintén a legfrissebb a NAV weboldaláról tölthetjük le, az előzőleg leírtak mellett jobbra látható az abevjava_install_oracle_jre.exe letöltési helye:



Végső probléma, hogy a Java környezet is több éves a számítógépen:


Ha nem lenne elég a baj, (mert évekkel ezelőtt frissítették utoljára a programokat) akkor még szükség lesz magának a JAVA keretrendszernek a frissítésére is (vagy újratelepítésére a java weboldaláról). Ugyanis a ÁNYK csak az új Java környezetben indul el.

 

MOHU adminisztrációs terhek és a hibázási lehetőségek csökkentése

Az adminisztrációs teher többszörösére nőtt, és a hibázási lehetőség is megsokszorozódott a koncessziós telephelyek elindulásával.

A Vételi Jegy fémkereskedelmi engedélyszámhoz van kötve. Jelen jogszabályok szerint külön lapra kell bevételezni a piaci anyagokat és a koncessziós anyagokat. Sajnos a napi jelentésben is külön kell jelenteni a két fémker.engedélyhez kapcsolódó anyagmozgásokat. Ezek miatt – jelen állás szerint – nem tehetjük meg, hogy ugyanazon a bizonylaton szerepeljenek a két különböző engedélyhez (azaz: telephelyhez) kötött tételek sorai.

 

Hogyan fog segíteni a Vaslap program az adminisztrációs terhek és a hibázási lehetőségek csökkentésében?


  • A programban életbe léptetjük a tárolóhelyek anyag jellemzőit. Így a program – a bevételezéskor – automatikusan el tudja dönteni, hogy melyik cikket, melyik tárolóra fogják lerakni. (Ha olyan cikket választanak, amelyhez nincs tároló megadva az adott telephelyen, akkor pirosodni fog a tétel sora. Pl. akkor is pirosodni fog, ha piaci tárolóhelyre egy akkumulátoros cikket akarnak betenni, mert nem fog hozzá találni tárolót a program.)

  • A cikktörzset kiegészítjük egy új mezővel, ahol be lehet állítani, hogy melyik cikknek mi legyen az alapértelmezett fajkódja. Tehát nem fordul majd elő, hogy véletlenül háztartási hulladéknak jelölnek egy alumínium italos dobozt.

  • Lehetőséget adunk, hogy nulla forintos áron is bevételezhessenek, annak ellenére, hogy az ÁNYK F02-es nyomtatványa ezt jelen pillanatban még tiltja. (Erre azért lett szükség, mert a MOHU ár táblázata szerint nulla Forintért kell - vagy lehet - bevételezni néhány fajkódot, pl. a komplett járművet.)

  • A MOHU napi adatbeküldéséhez készítünk egy “MOHU adatszolgáltatás” felületet a Vaslap programba, a NAV jelentéshez hasonlóan. Így több órát takaríthatnak meg azzal, hogy a nap végén nem kell begépelni a MOHU weboldalára a bevételeiket, mert a Vaslap program ki fogja tölteni a MOHU oldaláról letölthető "Adatbetöltő Excel táblázatot".
(A programot folyamatosan bővítjük, de automata frissülésre még nem tudjuk kihelyezni az új verziót szeptemberben. Amennyiben szükségesnek érzi, hogy egy átmenetei - nem mindennel ellátott - verziót használjon, akkor keressen bennünket: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. )

Vaslap 2 program GDPR javítócsomag


Kedves Ügyfeleink!


Az Európai Parlament és Tanács (EU) 2016/679 rendelete (2016. április 27.) a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet (általános adatvédelmi rendelet) hatályon kívül helyezése miatt a Vaslap program lehetőséget ad a magánszemélyek adatainak védelmére.


A Vaslap program használatára jogosult személyek beállíthatják, hogy a rendszer milyen visszamenőleges időszakra tárolja a magánszemélyek adatait az adatbázisban. Az (EU) 2016/679 rendelet kizárólag a magánszemélyek adatbiztonságát szolgálja, a gazdasági szervezetek adatival kapcsolatban nem rendelkezik. Ezért a Vaslap programban csak a magánszemélyek adattárolásának időtartamát állíthatjuk be.


A magyar Számviteli törvény és a Fémtörvény hosszabb időt követel meg az adattárolásra, ezért csak azokat a magánszemélyeket törölhetjük az adatbázisból, akikkel nem kerültünk bizonylati kapcsolatba!


A Vaslap 2 programhoz készült 0.8.4-es javítócsomag - mely a lentebb részletezett kiegészítéseket tartalmazza - valamint a Nomel Hungary Kft. és a Lemonnut Bt. Adatvédelmi szabályzata előre láthatólag 2018.05.24-étől lesz elérhető a vaslap.hu weboldalon.


Bővebben...

Eltérő dátumkezelés a Windows 10 operációs rendszerek alatt


Tisztelt Ügyfeleink!


A közelmúltban a Microsoft kiadta a legújabb operációs rendszerét, amely a Windows 10 nevet kapta és a korábban megvásárolt Windows 7, Windows 8, illetve Windows 8.1 operációs rendszerekről ingyenes frissítési lehetőséget biztosított a legújabb rendszerre történő áttérésre.

Ezzel egy időben megjelentek az üzletekben azok az eszközök, amik már eredetileg is Windows 10 operációs rendszert használnak, valamint a vásárolható termékek között is megjelent maga a Windows 10 operációs rendszer.

Ügyfeleink visszajelzése, illetve személyes tapasztalataink alapján, a korábban más operációs rendszert használó felhasználók esetében a Vaslap2 program a Windows 10-re történő frissítés után is probléma nélkül működött, ám kaptunk néhány olyan telefonhívást, ami arról tájékoztatott minket, hogy a frissen telepített Windows 10 esetében bizonyos funkciók nem működnek megfelelően.

Valamennyi ilyen esetben a „Listák, készlet” illetve az „Anyagmozgás napló” modulban kaptak Ügyfeleink az alábbi képen látható „Hiba a lekérdezés közben: Típuseltérési hiba a feltételkifejezésben” hibaüzenetet kapták és nem tudták lekérdezni sem az aktuális készletet, sem az anyagmozgási naplót (a program működéséből eredően valószínű, hogy egyéb lekérdezések sem tudtak lefutni, amiben dátumra vonatkozó feltételek voltak.)



Bővebben...

Ha nem megy el az ÁNYK jelentés

Egyik lehetséges ok, hogy a NAV szervere jelenleg áll. Ebben az esetben próbálja meg a jelentés elküldését néhány (3-4) óra múlva.

A másik lehetséges ok, hogy nem a megfelelő Java verziót használja (a Java az ÁNYK működésének az alapja).

A Vaslap programon belül a VPOP adatszolgáltatás menüponton belül menjen végig az "A jelentés leadásához szükséges feltételek a számítógépen" pontjain.

Az ÁNYK is lehet, hogy már "koros", úgyhogy megnyitása után a file menü (felső vízszintes menü) utolsó pontjára kattintva (Szervíz) a legördülő listán válassza ki a frissítést.

Ha esetleg ekkor még nem működik, akkor újból kell frissíteni. Többeknél előfordult már, hogy csak a második után működött.

Windows7 és Vista beállítása

A Vaslap programnak a működés megkezdéséhez szüksége van arra, hogy fájlokat hozhasson létre a saját mappájában. A Windows Vista és a Windows 7 op. rendszerek ezt tiltják. (Amikor Ön egy újonnan vásárolt számítógépet kezd használni, akkor biztosan Windows 7-es rendszert lát maga előtt.)

 

 

Windows 7 estében:

A következő videón megtekintheti, hogy milyen módon tudja kikapcsolni az említett tiltást. (Kattintson a fekete részre a video elindításához...)

Get Adobe Flash player
forrás: http://hogyan.org/windows-7-uac-kikapcsolasa

(A Felhasználói Fiókok Felügyeletének kikapcsolása más feladatok elvégzése során is megkönnyíti majd a munkáját.)

 

Windows Vista estében:

 
Több lehetőség is van
a problémát okozó tiltás kikapcsolására:
(Éleg, ha az első, "Vezérlőpultos" megoldáson kattint végig.)

 
VEZÉRLŐPULT

  1. Start menü > Vezérlőpult
  2. Felhasználói fiókok
  3. A felhasználói fiókok felügyeletének be- és kikapcsolása
  4. Pipa ki, majd okézzuk le.
  5. Indítsuk újra a rendszert.

"MSCONFIG"

  1. Nyissuk meg az msconfig programot a Start menü keresőjével.
  2. Eszközök fül
  3. Válasszuk ki az UAC letiltása -t és katt az Indítás gombra.
  4. Indítsuk újra a rendszert.

CSOPORTHÁZIREND

  1. Nyissuk meg a gpedit.msc -t a Start menü keresőjével.
  2. Számítógép konfigurációja \ Windows beállításai \ Biztonsági beállítások \ Helyi házirend \ Biztonsági beállítások

Állítsuk be az adott beállításokat az adott értékre.
Mindegyik a Felhasználói fiókok felügyelete kategórián belül van.

  • A jogosultságszint-emelési kérés működése rendszergazdák esetében, rendszergazdai engedélyezéses módban --> Emelés rákérdezés nélkül
  • Alkalmazástelepítések, és figyelmeztetés a jogosultságszint emelésére --> Letiltva
  • Minden rendszergazda rendszergazdai engedélyezéses módban fut --> Letiltva

Windows XP - Jet adatbázismotor frissítése

Rendszerünket 2010. április elejéig megközelítőleg 600 számítógépre telepítették fel, különböző Windows verziók alá. Az telepítések során 5-6 - Windows XP-vel ellátott - számítógépről jelezték, hogy nem tudják használni a programot, mivel az indításkor egy hibaüzenettel találkoznak.

Tapasztalataink szerint a Windows XP, és Windows 2000 első kiadásaival telepített számítógépeken a Microsoft Jet Adatbázismotor túl régi, esetleg hiányzik. A Vaslap programnak szüksége van a Windows ezen összetevőjére, ezért – a program indításkor jelentkező – hibaüzenet esetén kérjük telepítse a innen letölthető frissítést a Windows XP vagy a Windows 2000 számítógépekre.

Windows XP - Jet 4.0 Service Pack 8 szervizcsomag

Windows 2000 - Jet 4.0 Service Pack 8 szervizcsomag

Kattintson a megfelelő linkre, majd nyomja meg a "Futtatás" gombot. A telepítés végén újra kell indítani a számítógépet.

Gyakran Ismételt Kérdések


1. "Rendszerkövetelmények"
A szoftver használatához milyen rendszerkövetelményekre, ill. milyen sebességű internet kapcsolatra van szükségem?

A legegyszerűbben úgy határozhatnánk meg a rendszerigényt, hogy egy 5 évvel ezelőtt jónak mondott PC megfelelő a célra. Úgy tapasztaljuk, hogy a memória min. 512 MB kell, hogy legyen a zökkenőmentes működéshez (Windows XP esetén).

Az Internet kapcsolatot csak a "szinkron" alkalmával használja a program, amikor Ön szeretné. Egy átlagos, 4 Mb/sec. ADSL kapcsolaton a folyamat 1 perc alatt lezajlik.

2. „Programhoz jutás”
A program használatához szükséges adminisztráció után (licenc szerződés, nyilatkozat) hogyan tudom elkezdeni használni a szoftvert?


A programot a weboldalról tudja letölteni. Telepíteni csak egyszer kell, és a későbbi fejlesztések is el fognak jutni Önhöz. Amikor a programot használja, akkor az fel fogja kínálni a frissítés lehetőségét.

3. „Demo verzió használata élesben”

Amíg nincs meg az éles szoftverünk, addig gyakorlás céljából lehet- e a demo verzióban lévő adatokat saját adatokra átírni és az így kinyomtatott "Vételi jegyet" (valós adatokkal) lehet- e adni az értékesítőknek, akik a hulladékot hozzák a telephelyre?

A demo adatbázis korlátozott számú cikket és partnert tud csak kezelni, ezen kívül a "Saját Cég" neve sem írható át. Kifejezetten a VPOP engedélyezéshez és a használat begyakorlására szántuk.

4. „Nyomtatás”
A mátrix nyomtató használatát is támogatja a program?

Működik a mátrix nyomtató is, de két probléma van vele. Az egyik, hogy egy kissé lassú, a másik, hogy az indigós lapoknál nem lehet példányonként változtatni a példány sorszámát. Ezt csak előre sorszámozott, biankó papírral lehetne megoldani, de akkor a programban inaktiválni kellene a példányszámoló funkciót. (a példányszámok nincsenek "beégetve", a "Beállítások / Nyomtatás" modulban állíthatja őket)

5. „Windows 7, Vista probléma”
Bármely operációs rendszerben használható a program?
Windows 7 (vagy Vista) esetében – a vásárlás utáni alapbeállítások mellett – nincs joga a programnak a műveletre, a fájlok létrehozására. A tiltások kikapcsolását egy videón mutatjuk be Önöknek… kattintson ide…

6. „Belépés”
Hogyan járjunk el abban az esetben, ha nem tudunk belépni a teszt adatbázisba, mert az szinte rögtön újra indítja saját magát?


A program valószínűleg nem „újraindul”, hanem, amikor egy másik – már helyben is meglévő – adatbázisra szeretne átváltani, akkor kérem írja be az adatbázishoz tartozó felhasználói nevet és jelszót is, ne csak az adatbázist jelölje ki. Ezután már nem a „Váltás” gomb lesz aktív (amivel valóban Ön tudja újraindítani a programot), hanem a „Belépés”. Ez azért működik így, mert a teszt adatbázishoz nincs joga az Ön felhasználói nevének, és a „saját”adatbázisához sincs joga a „demo” felhasználónak.

7. „Újra nyomtatás”
A mentett vételi jegyekről lehet másolatot nyomtatni?

A vételei jegyekről – vagy bármilyen bizonylatról – az „Anyagmozgás naplóban” lehet újat nyomtani. Ha kikeresi, kijelöli a kérdéses bizonylatot, akkor a táblázat jobb felső sarkában mindent újra nyomtathat.

8. „Felhasználói fiók”
A könyvelő hogyan tud belépni a rendszerbe; ill. milyen hozzáférések, korlátozások adhatók meg egy felhasználó számára?


A könyvelő, vagy egy társ-felhasználó a következőképpen tud belépni az ön rendszerébe, anélkül, hogy kiadná neki a saját jelszavát:
A „könyvelő” itt a weboldalon regisztráljon egy felhasználói fiókot, amelynek felhasználói nevét közölje Önnel. (Ön is létrehozhat, regisztrálhat számára egy felhasználói nevet.) Ezután Önnek, mint tulajdonosnak (tulajdonos; akivel szerződtünk) joga van a weboldalon a „Regisztráció” alatt lévő „Felhasználói adatok” menüpontban felhasználókat a céghez rendelni. Az új felhasználó jogait (ha legalább egyszer már belépett a programba) a saját gépén futó Vaslap programban tudja szabályozni a „Felhasználók” modulban. (A módosítások az „Adatbázis szinkronokkal” jutnak el a távoli számítógépekre.)

9. „Nyitó készlet”
Használhatom-e a programot nyitó készlet nélkül is, és majd ráérek felvinni az engedély kézhezvétele után?


A nyitó készletet csak egyszer kell felvinni, a program használatát megelőzően érdemes.(Megjegyezendő, hogy: amennyiben hibásan lett a nyitókészlet megadva, az bármikor módosítható, negatív vagy pozitív számokkal, de csak az első hónapban. Mivel a havi jelentésben fel kell tüntetni a nyitó készletet minden hónapban.)
Igen, használhatja nyitó készlet nélkül is, és ráér akkor felvinni, amikor megvan az engedélye. Igaz a készlet listája addig nem az igazi, amíg nem tudja beállítani cikkenként miből mennyi van.

10. „Jogosulatlan azonosító a jelentésben”
Miért van az, hogy a VPOP elutasítja a napi jelentéseket jogosulatlan azonosító címen?

A napi jelentéseken, az első lapon (alul szereplő) "Bejentő azonosító" annak a személynek az adóazonosító jele kell, hogy legyen, aki az engedélyben is meg lett határozva. (Az EÜC határozatban szerepel, általában a tulajdonos azonosítója.)
A Vaslap programban a "Saját vállalkozás adatai"-nál az "ÁNYK bejel. azonosító" nevű mezőben írható át ez a kód.

11. "Hibás VPID az ÁNYK-ban"
Miért jelennek meg a napi jelentés betöltése után hibásan az adatok (VPID szám, adóazonosító)?


A "VPOP adatszolgáltatás" indításakor ugyanaz az adattartalom kerül át az ÁNYK-ba, mint ami a Vaslap programban van. Ezért arra gondolok, hogy egy felesleges karakter lehet a kódban, pl. egy szünet a számok után, vagy egy betű a számok előtt. (Egyikük például a Shift gomb helyett a Ctrl gombot nyomta meg véletlenül, és ez a Windows-ban láthatatlan, de fizikailag ott lévő karaktert eredményezett.)

12. „Szállítási különbözet”
Hogyan kell a programban azt a korrekciót elvégezni, ha cégünktől x mennyiségű anyagot mérünk, de az átvevő kevesebbet vesz át?


A két különböző mérésből minden cégnél probléma adódik. Önöknek az a legfontosabb - a Pénzügyőrség szempontjából -, hogy a saját készletük mindig pontos legyen.
Ha pl. 20 kg alumíniumot vettek át valakiktől, akkor 20 kg-ot is kell kiadniuk ahhoz, hogy a készletük rendben legyen. Nem számít, mit mond a vevőjük. Úgy gondoljuk, hogy ez nem a klasszikus értelemben vett "Szállítási különbözet", hanem egy - készlettől független - pénzügyi művelet. (Sokszor még a cikk is más, mint amit Önök állítanak, és ez miatt a környezetvédelmi jelenésben lehetnek később gondok.)
A jármű indításának pillanatában nem tudhatják, hogy mennyi lesz az átvett mennyiség, ezért ezt egy soron, normál kiadásként tudják csak szerepeltetni. Ezen később sem kell módosítaniuk.
Ezzel szemben, ha csak utólag írják be a kiadást a programba, az autó visszaérkezésekor, akkor már külön, két bizonylaton (kiadáson) szerepeltethetik a valós eladást és a szállítási különbözetet. Tehát lesz egy "normál eladás"-ról szóló bizonylatuk (szállítólevelük vagy anyagkísérőjük) a vevőnél mért mennyiséggel, és lesz egy "szállítási különbözet"-ről szóló bizonylatuk az Önök mérése és a vevő mérése közti különbözetről.

Ha már bevitték a programba a kiadást, és csak később - néha napok múlva - derül ki, hogy a vevő mást mért, akkor már ne tegyenek semmit a nyilvántartásban.
Célszerűnek tartjuk a Pénzügyőrségnél kapható, anyagkísérő tömb használatát, hiszen az arra ráírt - vevő által mért - mennyiséget később, az autó visszaérkezése után is be tudja rögzíteni a programba.
Jól jön a tömb akkor is, ha az teherautó a teleptől távol rakodik fel, és nincs a sofőrnél számítógép, hogy anyagkísérőt nyomtasson.
Ez az anomália az egyik oka annak, hogy a Vaslap program számlázó részét függetlenítenünk kell a készlet kezeléstől. A vevőjüknek a számlán lévő összeg a fontos, Önöknek pedig - ez mellett - a készletükkel is el kell tudni számolniuk.

Oldalainkon sütiket használunk. A böngészés folytatásával ezt elfogadottnak tekintjük!