Elfogadva...

Vaslap program változások, javítások a kiadás óta...

Távoli segítség


Belépés

Partnerünk

Sió-Excise
Hirdetés
Jövedéki Tanácsadó és Szolgáltató Iroda

Kersés

Szavazás

Mennyi időt töltött el a papír alapú nyilvántartással naponta?
 

"Fémes" Konferencia - 2010. Január 14.

rendezveny2010. január 14-én, a Burbon Rendezvényházban részt vettünk a - HOE szervezésében álló - "Iránytű a Fémtörvényhez" című konferencián, melynek látogatottsága egyedülálló volt a fémkereskedői ágazatban. 

Azokat a részleteket emeltük ki, amelyek érinthetik az Ön vállalkozását is.

A konferenciát a Hulladékhasznosítók Országos Szervezetének Vas- és Színesfém Szakosztályának vezetője, Horváth Ferenc vezette le. Az előadók között szerepeltek a törvényalkotó és hatóság szakemberei is.

 

Fémtörvény egyik alkotója, Dr. Sepsi Tibor, MeH főosztályvezető értelmezte a paragrafusokat.

A főosztályvezető véleménye szerint is ez lett az "egyik legszigorúbb engedélyezési eljárás" a magyar bürokráciában. A törvényi "túlkapás" szót is használta, mellyel - sajnos csak ezzel az egy szóval - sikert aratott a fémkereskedő hallgatóság körében.
Megtudtuk, hogy az első hiba elkövetésekor még nem fog büntetni a hatóság, hanem csak figyelmeztet.
A szállítás engedélyhez kötésével ő maga sem értett egyet, de "a politkusok akaratát hajtották végre".

 

A VPOP részéről Dr. Vanner Gábor ezredes, igazgató tartott ismertetőt.

vpop_torv"A konferenciára civilben érkezetek, de ellenőrizni fegyverrel fognak" - monda az VPOP Jövedéki Igazgatóságának igazgatója, de megnyugtató szavakat is hallhattunk tőle, miszerint partnereknek tekintik a fémkereskedőket. Igyekeznek együttműködi a vállalkozókkal.

Hogyan kell engedélyt kérni?

Az engedély kérése 3 (4) lépésből áll, amelynek során mind a fémkereskedő, mind a VPOP eleget kell tegyen a törvényi előírásoknak:

  1. Az Ügyfélkapu hozzáférésre szükség van a magyarorszag.hu portálon, de - minden bizonnyal - a vállalkozások, illetve könyvelőik már rendelkeznek ilyen kapcsolattal.
     
  2. Vámazonosító (VPID) megszerzése. A kitöltendő nyomtatvány letölthető a Vám- és Pénzügyőrség weboldaláról. A kitöltött nyomtatványt el kell juttatni postán, vagy személyesen a megyei VPOP szervezethez vagy a regionális VPOP központhoz. (Mint megtudtuk, ha ezt a lépést kihagyjuk, vpop_kerdojelakkor az engedély kérésekor a VPOP automatikusan ad egy VPID számot. Ezt megtehetjük a későbbiekben is.)
     
  3. Regisztráció az Egységes Ügyfél Címtárba (EÜC). A kitöltendő nyomtatvány letölthető (2010. jan. 18-tól) a Vám- és Pénzügyőrség weboldaláról. Ezt az elektronikus nyomtatványt az APEH-től letölthető "ABEV java" nevű programmal tölthetjük ki. Ezen a nyomtatványon lehet feltűntetni, hogy pl. "fémkereskedés"-sel foglalkozunk, "napi jelentést" fogunk leadni, stb. Ezt a nyomtatványt a VPOP Régiós Központjába kell eljuttatni.
     
  4. Az Engedélykérelem benyújtása történhet elektronikus vagy postai úton is, mivel azonban olyan mennyiségű mellékletre van szükség, amit elektronikusan már nem lehet feltölteni, ezért javasolják a postai, vagy személyes kérelembenyújtást. A "Betétlapokat" telephelyenként kell kitölteni és beadni, hogy a későbbi változások miatt ne kelljen az egész engedélyt javítani.

Engedélyezés folyamata

  • Ideális esetben, ha minden feltételt rendben találnak az engedélyezés 22 napig tart. A pontatlanságok, hibák miatt csúszhat, de a 68. napon ki kell adják az engedélyt.
  • Szóba került a "szakképesítéssel" rendelkező személy szükségessége a telepen, de a "képzettség" pontosítása kérdés maradt mindannyiunk számára.
  • Az engedélyezési eljárás során minden kritériumot átvizsgálnak. (A telephely feltételeit, a szoftver meglétét, stb.)
  • Rajzolni kell egy folyamatábrát, hogy a vám szakember eligazodjon a telephelyen. Itt jelölni kell, hogy a bejövő anyaggal mi történik a rendszerben. A gépek (daraboló, válogató) műszaki leírására is szükség lesz. (Ha nincs ilyen, akkor írni kell egyet.)
  • A garanciális feltételeket is ellenőrzik, melyeket - hangsúlyozta az igazgató - nem a VPOP talált ki. Ez az összeg 5.000.000,- Ft telephelyenként, de maximum 25.000.000,- lehet. Azok a kisvállalkozások, amelyek "működési minimum alatt vannak", tehát a bevételük nem éri el a havi 25.000.000,- Ft-ot, és 2 évnél idősebbek, azoknak csak 1.000.000,- Ft letéte szükséges. (Ugyanilyen, de 2 évnél fiatalabb vállalkozás esetén egy magasabb, 2.500.000,- Ft-os összeget állapítottak meg.)
    Kevesek választják a letétbe helyezett készpénzes megoldást.
    Sokkal elterjedtebb a pénzügyi biztosíték, bankgarancia.

Nyilvántartó Program

  • Kérdésként merült fel, hogy egy átlagos táblázatkezelő, adatbáziskezelő programmal (pl. Excel, Access) lehet-e nyilvántartást vezetni? Vanner ezredes szerint, egyértelműen nem. Hiszen ezek bármikor manipulálhatóak, és nem tesznek eleget egyéb követelményeknek sem.
  • Szó esett néhány előírt sajátosságról, amellyel a szoftvernek bírnia kell, de azt is megemlítette, hogy több adatot nyilvántartani, mint amit elvárnak, azt szabad.
  • Ha valaki egy, máshol már elfogadott programot használ, akkor egy egyszerűsített vizsgálaton fog csak átesni.
  • A VPOP továbbra sem tekintett el a tőlük igényelhető sorszámtarománytól. Bár célszerű az lenne, ha mindenki bejelenthetné, hogy milyen sorszámok között oszaná ki a tartományt, ennek ellenére a VPOP Regionális Központja fogja ezeket megadni. Ha valki kér 10.000 db sorszámot, akkor havont le kell jelentenie, hogy mennyit használt fel belőle. (Mintha a napi jelentésekből ez nem derülne ki.) A rendszer indulásakor még nem lesz elektronikus sorszámigénylés, de a későbbiekben tervezik.

 

felnikA VPOP ellenőrzésekről Jára János alezredes, megbízott főosztályvezető tartott előadást.

Ahhoz, hogy a VPOP végre tudja hajtani ezt az igen széles körű ellenőrzési feladatot, átszervezték állományukat. Több kollégájuk speciális képzést kap (pl. anyagismeret) és a létszámukat 250 fővel megnövelvték. (Ezen felül még 150 emberre igényt tartana a Pénzügyőrség.)

Telephely ellenőrzése

  • Nyitvatartás jól látható-e?
  • Szakképzett személy van-e? rozsdabogja(Azt nem tudták megmondani, milyen szaképesítés kell egy ilyen tevékenységhez.)
  • Őrzés, védelem meg van-e oldva?
  • Készlet mennyiség annyi van-e, mint a programban?
  • Okmányok renden vannak-e?
  • Anyagvizsgálatok szúrópróba szerűen fognak történni 1-2 anyagra.
  • Teljes telephelyvizsgálat csak jogszabálysértés esetén fog történni.

Szállítás ellenőrzése

  • Szállítási - szokásos - okmányok rendben vannak-e?
  • Anyagkísérő okmányok rendben vannak-e? (Ez egy speciális okmány, rengeteg adattal. Pl.: anyagféleség, felismerhetőségi megjegyzések, felrakás helye, lerakás helye, mennyiség, stb.)

Büntetés

  • Értéktől függetlenül bűncselekménynek számít a jogsértés.
  • Elsőre nem lesz büntetés, csak figyelmeztetés.

 

Egy Fémtörvényhez illesztett Vállalat Irányítási Rendszert mutatott be Dr. Romhányi Gábor, igazgató az Iinnotrasznnotransz Kft-től

Egy működő Vállalat Irányítási Rendszert alakítanak a Fémtörvényhez, melyet közepes- és nagy-vállalatoknak szánnak. "Komplex Hulladékgazdálkodási ERP".
A Fémtörvényhez alakított rendszerük neve EnWizard Meta. A rendszerről részletesen tájékzódhat a Innotransz Kft. weboldalán.

A rendszerbe minden vállalati feladat beépítésre került, és ezen felül eleget tesz a környezetvédelmi és - mostantól - a fémkereskedelmi hatóság elvárásainak is.

Ez a prezentáció a rendezvény első olyan előadása volt, amelyet a hallgatóság nem ellenségesen fogadott, hanem partnerként hallgatta végig a lehetőségeket.

 

A rendelettel kapcsolatos problémákat vázolta fel a gyakorlatban Farkas József, az Észak-magyarországi MÉH Zrt. vezérigazgatója.

Az előadás már a fémkereskedő résztvevőket képviselte. Több nyilvántartási anomáliára és betarthatatlan szabályra hívta fel a jelenlévők figyelmét. Példaként egy éppen mérlegen fekvő fémhulladék kupac fótóját mutatta be, amely csak 80 kg volt, de mégis 25 féle vas-cikket tartalmazott. A problémát a bevételezésnél megkövetelt "jellemzők felsorolása" jelenti, valamint a VTSZ számok sokasága, amelyek góegyszerűsítését indítványozta.

A cégekkel való szerződésben meg kell adni a mennyiséget is. Ez azt jelenti, hogy két három napont új szerződést kell kötni, ha a törvénynek meg szeretnének feleni.

A kérdésekre kevés idő maradt, de szó esett az export-import problémáról, az elektronikai hulladékok (pl. mobiltelefonok) hovatartozásáról, az autóbontók hasonló helyzetéről, a szakképzettségről, stb. A válaszok viszont - java résztben - értékelhetetlenek voltak a fémkereskedők részére.

 

Igen tömören ezt hallottuk a konferencián.

A VPOP várja minden ériintett kérdését a Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mail címen.

Oldalainkon sütiket használunk. A böngészés folytatásával ezt elfogadottnak tekintjük!